Tuesday 2 August 2011

Saffron oh! Saffron

Saffron... Sejenis khazanah alam termahal didunia... ia juga dikenali sebagai emas padang pasir, king of spice, flower of love dan ntah ape2 lagi gelaran yang mana saya pon tak dan nak amik tahu lagi...

Yang penting, Saffron, berasal dari perkataan Pak Arab yang membawa maksud KUNING! dari sejenis bunga kaler ungu, berstigma merah 3 tangkai... macam ade chemistry plak antara dia dan saya! hahaha oleh kerana chemistry inilah saya telah mencari, menyelidik, menjadi stalker tak bergaji selama sehari setengah suntuk... dan hasilnya... saya dapat ape yang dicari...



Berpenat lelah okay utk dapatkan benda seconet ni...       

senipis ni....








dengan harga RM10.90 utk segram (mase packaging la..sekarang dah lagi kecut kot) kalau sekilogram? tak ke RM10.9k? mahal kan? yang ni from Kashmir... ade sumber kata yang Saffron paling berkualiti adalah dari Kashmir... but paling mahal, from Perancis... cis bedebah! hahaha.. yang penting, mahal ok? kecik ciput mcm tuh pon dah seploh hinggit. Paling penting lagik... utk dapat Saffron ni... seantaro Puchong telah ku jelajahi... onak, badai berduri ku gagahi... di panas terik mentari, bulan puasa pulak ni...

gigih berjalan seorang diri di celllah! bangunan usang, sarang mat PIt! hish... 

akhirnya sampai kesini... Erk!!! kedai yg berbau harum....


Saya : Anee ade jual itu koma koma tak?
Tokey : Ape itu? letak dlm nasik beriani kalu?
Saya : ha ah.... kaler kuning...
Tokey : Ohhh! Saffron?
Saya : wahh!!! di tahu saffron la... magic!! (dlm hati la...tak sangka die panggil saffron bukan die panggil kungumappu ke?)


Saffron Atau Za'faran dalam bahasa Parsi ni pon terkenal dlm industri perubatan, kaya ngan khasiat semulajadi utk pelbagai penyakit.. ia penenang semulajadi, menurunkan kadar kolestrol, astma, diabetes, dan selebihnya tentang saffron boleh baca disini



Nape nak sgt cari saffron neh?!!.... ade lah....

No comments: