Friday 29 July 2011

Boss from hell

Haaa..... boss from hell.... apekebende kau nak merepek hari kan? okay... ce citer sket....

Tak de la.. teringat pulak mase aku mula2 kerja dulu... freshie mak.. tak tahu ape2... tunjuk BQ kat aku pon aku tak tahu nak bace, paling best yang aku boleh buat pon, bukak tajuk, tengok heading die.. oooo ade item, description, unit, quantity, rate, amount.... pastu.. tak paham dah.. terus tutup.. ala2 dah khatam... sodakallah... tapi kan... yang buat aku paham erti 'kerja' sebenar, erti bekorban demi kerjaya katanya, erti mencari sesuap nasik... okay.. dah lebih2 plak dah... okay, yang buat aku kenal semua tu adalah seorang perempuan yang aku panggil boss from hell tadik...

kenapa boss from hell ek? isk susah bebenor nak describe... die ni seorang perempuan cina yang agak berumur la.. pencen JKR, dapat offer kat opis lama aku tuh jadi contract manager... contract basis... dia ni diploma holder, from politeknik kat Singapore<----- okay sebab ni die berlagak giler ngan aku...hahaha aku rasa la...

Aku berjaya dgn gemilang mase interbiew tu aku rase sebab bukan die tukang interbiew... he is Boss from heaven.. hahaha pasti lah boss lelaki kan? si boss from hell sgt2 tak sukakan si boss from heaven ni.. sebab die muda, hold a phd, hensem... dan yg pasti tak gang ngan die yg suke kipas boss besaw pakai ekon 2hp brand york! Jadi sesiapa yang masuk under si boss from heaven ni tadik, akan di hentam secukupnya oleh si boss from hell.... huk huk huk malangnya hanya aku yang masuk under boss from heaven itu... :(

Aku mula tak puas hati biler si boss from hell ni asyik campur tangan kacau keja aku yang mana aku direct report to boss from heaven tu tadik.. Punyer la sakit hati, die soh aku bgtau die ape saje aku nak buat even nak g toilet, pantry, nak solat... tak ke meroyan tuh? mengalahkan tadika kemas Balai Polis Lipis tau dak? huh! dah start hangin dah...

Biasa lah kan orang pandai mcm aku ni... acecece... tak... bukan pandai... sebenar nya naif, org lain semua taknak ambik alih kakak yg nak benti ni handle satu software(biasa guna untuk price BQ). PAstu si boss from hell ni suggest aku? tau dak? aku? haih ... aku pandang minah ni makan lama makin kecik je.. Bukan ape, kalau handle benda tuh... nampak gayanya aku akan berkampung la kat opis..

Bermula lah kisah saddis dalam hidup aku.. Hidup memang kena kongkong oleh si boss from hell tu... pada masa yang sama, boss from heaven tu nak benti dah... haa.... tak de sape dah nak backup aku pasni... kalau nangis byk keja, tak de sape dah nak pujuk.. huhuhu tak de sape dah nak hulur kopiko kalau kepala aku tersengguk menaip kat keybod ni hah...! adoi.. sabo je la...

Macam2 la die buat kat aku... tapi aku tetap gigih... tak mo mengalah! tetap g keja naik bus mini kaler pink(tak tau la bus mini ni ade lagi ke tak) bus mini tu siap tunggu kat tepi jalan kalau aku tak sampai lagi kat situ. biasanya, bila aku tak sampai lagi kat situ, driver tu akan hon kuat2... pastu aku terkial2 ngan rambut basah tak sempat sikat, kat mulut gigit sosej paw kawan punyer(dia masuk keja pukol 9.. best la.. boleh berlenggang mak limah) tangan pegang kasut tumit 4 inci ko... terus lari kaki ayam... kejor bus mini... naik je atas bas, maintain.. takmo kalut2... nanti org nampak.. jatuh saham.. eh citer aku dah keluar tajuk... okay nak tunjuk aku tetap gigh even boss from hell tu memang nak kasik aku panas punggung dok kat kerusi tuh... eh btw.. rambut sempat kering dek angin sepoi2 taufan melanda dari tingkap bus mini tuh!!! huh jimat mase dan tenaga letrik utk keringkan rambut!  mungkin anda boleh mencubanya sendiri... teeeheeee... :)

Dalam pada aku sabar2 tu... sampai gak tahap tak sabar tu... Satu hari tu... aku dah penat giler... 3 tender, aku paw sorang2... tahap dewa punyer tension... then that DAY aku berhasrat utk pulang awal... off pc.. keluar terjengket2 ikut pintu pantry... ooo ye, aku bertahan pon sebab aku ade teman (clerk kat tender dept tu aku kamceng sgt) Tengah syok2 aku lintas jalan ngan member kamceng tu tadik... Aku dengar ade suara panggil aku dari jarak 1 kilometer... hahaha.. saper lagik? boss from hell kesayangan aku ler... aku malu giler.... dalam hati, eee nape lah bengong sgt die ni? 4 kilometer pon dah nampak bengong melantun lantun... kui kui kui.. sempat lagi kutuk... die jerit dr lobby opis... hamik kau... aku? sebebrang jalan nokk!!! org lalu lalang tgk filem hindustan tuh!!! MALUU!!!!! aku soh si member balik dulu... usah ditangisi nasib diriku ini... hahaha tak pon die tak terkesan... sebab die balik nak masak sutun rebus.... uhuhuhu tak dapat santap sekali... masuk opis, memang nak nagis dah... semua org pandang... die soh lepak bilik die. die tanya aku, kerja siap? aku jawab slow je.. siap... yang i kasik just now? aku jawab.. siap jugak.. i cant understand you!!! answer me in English!!!  eh eh die ni... kang aku keluar silat Cimandey aku kang?... tapi tak pon.. aku terus nangis.. pastu die soh aku tunggu die even aku dah siap kerja aku... dan itulah rutin aku hari2 even dah takde kerja... tunggu die buat kerja...  bahagia jadi boss!

makin lama aku bersama si 'dia' makin akrab la kami berdua... dalam hati sebenarnya dah plan nak beli mercun byk2... set bawah kusi pompuan ni... pastu dah dpt better offer, aku letopkan mercun yg byk tak menahan tuh! mana tak nya.... die marah, maki... semua org... bergalon2... die ckp, nak mengajar... pastu die cakap.... now you tell me... saper bodoh... kau nak jawab "puan yang bodoh?" hahaha simpang malaikat 44.

skang ni... aku boss... wkakakaka dgn tamaknya declare... tak, leader je... aka boss kecik... to 7 staff in my deprtment... biler direnung semula... si boss from hell ni dah banyak ajar aku erti kehidupan... die pernah citer kenapa die garang mcm singa betina... sebab die stress... mak sakit kat umah, die tak dapat nak jaga mak die 24/7 kat umah... balik tgh hari pon terkejar2...(opis kat shah alam, umah kat TTDI key ell tu hah)... Aku terkesima sekejap... dia anak yang baik rupanya.... pastu kan... aku nak declare kat sini yang boss from heaven yang aku puja sgt tuh... adalah si boss from hell yang sebenar!!! bawak masuk aku kat situ... pastu tak jaga langsung... blah, sikit pon tak keep in touch... konon... keep in touch ya!!! sabar byk2.. pasti ade yg baik.... cet! pastu hilang dlm bayangan gurauan... hampa... si boss perempuan tu tadik(eh dah tukar  nama lah! :)) even dah sepuluh tahun kot die resign, aku pon resign... (acecece sehati berdansa la plak!) tapi tetap bertanya kabar... ucap selamat hari raya, happy birthday... inform makcik ni tentang MALBEX dan sebagainya.. tapi last year dah takde... mungkin?

To MDM JULIA FOO.... i miss you so much... thanks for everything... yessss EVERYTHING!!!


sobss.. sedey plak.... thanks for reading!

3 comments:

Irfa said...

memula baca terdetik di hati 'sabarnya awak'.

dah abis baca '..oh baik rupanya mdam ni'..hehe

Yellow said...

hehhe taktik menaikan saham sendiri...

MAZ said...

baik eeek.. J'Lo tu...bgs la ko bersahabat dgn dia...