Wednesday 6 July 2011

Berpijaklah dibumi yang nyata..

Kadang kala tersenyum mengingatkan perangai budak2 muda sekarang. Bagaikan mengajar itik berenang. Bukan nak mengata, tapi cuba renung, siapalah kita tanpa pengalaman? walau setinggi mana kita belajar, kejayaan yang kita kecapi, tetap tiada mata yang memandang jika tidak kerana pengalaman. Pengalaman mengajar erti sebenar sebuah kehidupan. Jadi jgn lah berlagak sombong dengan orang yang lebih dulu makan garam daripada kita. Hormat lah pada mereka yang lebih tua.

Teringat masa interview budak2 yang apply kerja, begitu naif sehingga kadang2 rasa kesian datang menebal dgn cerita2 seperti... "Puan, i need this job... saya berasal dari keluarga yang susah dan hanya saya dalam adik beradik yang berjaya." hmmm.. dah kerja? "saya tak kisah, byk lagi kerja kat luar sana utk saya... saya boleh pergi bila2 saya rasa saya nak pergi... lagipon saya dah bosan dgn keja sekarang"  ??? begitu angkuh... hanya kerana kamu berbekalkan segulung pengiktirafan di tangan..

Dik... hidup kita ibarat roda, kekadang kita di atas, kekadang kita di bawah... jgn pula kita angkuh ketika berada diatas kerana PASTI suatu hari tempat kita di bawah... dan selalu ingat pengalaman adalah pengiktirafan yang paling beharga dlm kehidupan... :)


tak pasal2 terbuat n3 emo... cukcukcuk...:)

No comments: