Wednesday 6 July 2011

Jurukur bahan @ Quantity Surveyor

Haaa... kalau makcik2 kat kampung tanya mak saya dulu.. "anok awok keja ape zan?" ha... terkulat2 la mak saya nak menjawabnya... er er.. QS katanya.. ate terbelit la lidah makcik2 kat kampung lipeh tu hah nak nyebut, ate konsonan Q jarang digunakan dlm bahasa deme dikampung...

Qs / jurukurbahan memang job yang tak glemer sgt kat Malaysia dulu2... tapi sape yang tahu... mesti terpacul dari mulut derang..."uih baguih la... boleh buat duit" salah sama sekali... Qs bukan buat duit.. mungkin bank negara yang cetak duit... mungkin maksud derang... boleh buat free launch <--- betoi ka ejaan ni?? hehehe...

Qs memang boleh buat duit kalau korang pro dlm bidang ni.. contohnya, taking off (measurement), pricing, estimating dan macam2 lagi lah... tapi sayangnya masa kita disekolah dulu, jarang ade pendedahan terhadap peluang pekerjaan yang berpontensi. Masa saya sekolah dulu, kalau tanya cita2, semua cakap nak jadi doktor lah, lawyer (aww tak menahan) dan tak kurang juga ade yang nak jadi model (budget tinggi, lepas darjah 6, baru sedar akulah model bantut tu) hahahaha... saya pon tahu pasal Qs. Saya dapat tahu pasal Qs pon mase kat career talk kat sekolah. Ade senior yang dah keja sebagai seorang QS dijemput oleh cikgu masa career talk kat MRSM dulu. Senior tu (pasti lah lelaki, kalau tak, memang tak pegi dengar...:P) pakai bangle besar gabak. Masa tu terasa... wah.. best kot jadi QS.. boleh pakai bangle g keja!! mesti kaya ni kalau aku jadi QS. even QS tu short form tuk Quantity Surveyor pon saya tak tahu... keh keh keh..

Jadi... setelah membayar borang UPU di BSN, (dulu tak de online2 ni...) saya memilih Jurukur bahan utk pilihan ke 3... eh??? apesal ke 3? sebab dalam hati nak jugak jadi doktor... dan akhirnya saya ditakdirkan bergelumang dgn drawing, bq hingga ke akhir hayat saya.... saddis... Oh ye fungsi seorang QS adalah menganggarkan kos bahan dan buruh yang diperlukan untuk sesuatu kerja pembinaan. Ha.. gamaknye la... walaupon selalu je ngintai youtube kalau dah stress tahap DEWA tu...


 ni kira bersyukur dapat drawing setebal ni...


kalau BQ setebal ni?? haruslah berkampung di opis di kala tender submission...

No comments: