Sunday 22 April 2012

Kebaikan menghantar anak ke Taska

Salam!

haaa.... lama kan tak bersiaran.... bukan ape, sibuk sangat sangat ni... mak aku dah pergi dan selamat balik balik dari mengerjakan Umrah, adik pon nak kawin lagi 8 hari.. Eh eh.. aku pulak menghtung hari kan? eh? pastilah! aku nak kelihatan gojes dihari berbahagia iteww! kelasss kau nenek!

haaa... dalam sibuk sibuk aku ni hah, anak aku dalam tak sedar dah besar panjang. Si Sasa dah makan macam macam, tak payah buat nasik lebik dah, dah makan nasi biasa...<---- eh, jap jap... aku penah ke masak nasik lembik utk Sasa? hmmmm oooo tak de rupenya... patut la tak rasa mase berlalu... keh keh keh.. tak guna punya mak kan? bukan la... si Sasa ni special siket, tak mau makan nasik lembik, dia makan bubur dua bulan je, lepas tu makan nasik lenyek, tak habis nasi lenyek dlm mangkuk tu, mak dia lenyek dalam mulut mak dia pulak... hasilnya? wahhh!!!!! mak dia dah kembali kepada bentuk asal! sangat lah gemok okay?

okay kembali kepada tajuk asal, dalam sibuk sibuk, aku sempat gak tengok si Sasa ni membesar depan mata kan? bersyukur. dulu hantar dia gi taska, dukung, mata pejam lagi...(kekadang pampers tak tukar) hahaha reality okay? tok sah tak ngaku la... kekadang korang pon terrr buat jugak kan? eleh... pigi dah! mase tu dengan Along nya sekolah asing asing. Ariff yang malas berjalan. nak berdukung, ye lah tak biasa bangun pagi. Masa ade maid, menongeng korang semua tido sampai tengah hari kan? bangun tido, hadap katon, makan katon tu sampai la mama korag balik... makan ke, tidak? Allah je tahu..

Sekarang, Ariff dah bangun, mandi sendiri (okay mandi sendiri mengakibatkan main air dipagi hari sampai masuk air dlm telinga. Pukul 5 petang, cikgu taska telipon, kata Ariff meraung meraung cakap sakit telinga.. kompom masuk air kan? haih....) si Sasa pulak, dah pandai dukung bag sendiri, pakai kasut sendiri utk ke taska... siap boleh sound Ariff lagi..."Ayiesss.... mek beg!! yieess!!" hahahaha Sasa2... sampai je kat sekolah, cikgu amik, dia pon lambai... "Abai ammaaaa" okay naseb baik ammmaaa... kalau ammaakk, esok jugak aku tukar taska!! Aisha akan susun sendiri kasut yang dia pakai kat rak kasut kat taska tu. Setiap budak ade tempat kasut sendiri. dilabel nama, dan Aisha letak kasut dia ditempat yang betul, tak pernah salah! Im proud of you Aisha!!!

Hari ni, hantar dia... senyum... sambil lambai.

."Abaii ammaa.." pastu terus tunjuk kat kawan dia..... "hei kawen kawen...!!" lari kejar kawan dia...

 pastu cikgu taska dia cakap, "biasa la... ketua kelas, semua pon kenal..."

aku pulak... "hah??? ketua kelas? budak tak cukup 2tahun pon ade ketua kelas ke?"

"haah... sekarang, Aisha tak duduk kat kelas Todler dah! dia kena dok ngan gang Kiddy.. dia suka buli orang! Semua orang tak boleh jadi ketua kelas, dia je rajin mengusung bakul mainan kalau sampai masa nak main..."

Ya Allah... anak aku kah itu??? hahahaha eh ye la kan? mana tak tumpah kuah kalau tak ke nasi... tak gitu? huhu...

Jadi hari ni, rasa Allah merahmati kehidupan aku sekeluarga.. Walaupun tak ada maid, hidup sederhana, tapi aku bahagia. anak anak sihat, Insyaallah... Aku bukan la jenis cerewet sangat menjaga anak. Aku tengok sesetengah orang tu, marah marah pihak taska kalau anak dia kena gigit (mungkin Sasa yang gigit..budak ni suka gigit orang kalau dia tak puas hati.. tu je senjata dia). Ade yang sound anak bau busuk masa amik, bau peluh. anak macam lapar balik dari taska, asik demam... Bagi aku pulak, nama pon taska, dia jaga anak kita pon dah cukup syukur. kau keluar cari kerja. kau tinggal anak dengan orang. they can do what ever they want... kan? kalau dieorang nak la... kalau nak cerewet2, jaga sendiri la..! bawak buai gi opis! hahaha

Bagi aku, aku serahkan semuanya kepada Allah. Selamatkan anak anak aku walau dimana mereka berada... dan Alhamdullilah... anak aku besar, dan yang aku kagum ngan pihak taska, anak aku sayang aku, pandai basic basic doa, dan yang paling penting, anak aku pandai bergaul dan berdikari! Terima kasih sebab jaga anak anak saya. Ye la .. kalau aku nak banyak cekadak sangat... anak aku 3 kot, dah 3 orang maid lari... sape sanggup jaga saat saat umur mereka sekarang? sedang nakal, banyak mulut, meragam... sape? sape? ahkak... jugak la kan?????


Tengok? Aisha dah jadi ketua kelas kan? Aisha, kalau sape tak dengar cakap, Sasa babab je... babab je tau! jangan gigit anak orang, nak!!!! kang tak pasal pasal mama kena saman!!!


meh layan gambar ketua kelas baru kita

Ketua kelas balik dari Taska


Ketua kelas bersama gu kesayangan.. Ayiss tu nak terkucil, mama tinggal kunci dalam umah, acu tengah mandi sambil nyanyi lagu Isabela.. memang tak dengar kalau di panggil!!


Ketua kelas tertido keletihan didalam kereta setelah seharian menguruskan budak2 kelas dia...


Tengok? bakat terpendam lalu dicurahkan ke muka sendiri, abih 4 batang lipstik mama dia. CIISSS!!!


Ketua kelas jugak suka makan murtabak raja! memang konker sorang sorang hokey!!!



Okay la.. mak ketua kelas nak tido!!!! tido sebelom zuhur tu sunat!!

2 comments:

Irfa said...

WAH KELAS..sama baya anak aku dah jadi ketua kelas.aku 3 anak tak penah hantar taska :) sbb laki aku tak percaya.boleh?lagipun kwsan taman aku masih ada org sudi jaga anak dari rumah..so hantar jelah..terpulang pd diri masing2.asalkan selamat sudah.sama cam aku..lepas solat wajib dia mintak pd Allah pelihara anak2 aku dr malapetaka dan bahaya.tu je yg mampu..aku nak jaga sendiri tak yah gi keje..lom mampu lagi

kim salam kat ketua kelas

rumah kuning said...

wah... sebelum ngajar sangkut buai kat pintu kelas. boleh? sekali sekala nyanyi lagu itik tok wi.
ketua kelas mkn byk mcm mak dia jugak? hehehe