Wednesday, 9 November 2011

SUSHI

Assalamualaikum!

makan sushi? mesti makan kan? aku org kampung ni je tak makan (dulu ah!) benda alah itam tu aku tak berapa berkenan lah! hanyir! tapi sekarang, tidak lagi! ku ratah ratah benda alah itu! yea... seaweed aka plastik sampah anak sulong aku panggil!

aku try buat hari tu, beli nasik sushi segala. tapi tak lah buat yang pelik pelik ngat! aku buat ngan tuna mayonis, letak timun manis tu sket. tuna ni aku buat sendirik tau! aku beli chunk tuna in olive tu hah! amik resepi kat blog fillanie. memang sedap resepi dia!

mase buat, takde props sangat. so balun ape yang ade kat umah...


hikmat tangan berapi dari en. laki...



sushi yang siap digulung, tunggu utk dipotong oleh bini!


for the 1st trial... okay lah kan?? mana nak lawan sakae sushi ye dak??


ni tuna yang aku kabor tadi....




cara nak masak nasi sushi,
basuh beras sushi
masak macam nasik biasa... (poyo je kan?)
hahaha sukatan dia, satu cawan beras sushi, 2 cawan air


dah masak, sejukkan
campurkan cuka beras, gula garam secukup rasa.
takde cuku beras, cuka biasa pon boleh,
sukatan : satu setengah sudu cuka makan biasa, 2 sudu garam, 1 sudu gula.(ni utk secawan beras tadi)
oh! ya, jangan guna kan sebarang props dari besi, aluminium ye! takut tindak balas cuka terhadap bahan logam pulak nanti! gunakan senduk kayu, mix bowl kayu ataupon kaca!! :)


korang boleh cari props buat sushi kat DAISO... byk giler props buat sushi kat sane!! nanti nak usha jugak lah!!

4 comments:

HappyIrfa said...

alahai..tak rajin nya aku :-(
kagum la nengok orang rajin buat mende ni

Yellow said...

irfa, laki aku rajin melayan! dia layan kan aje sebelom aku meroyan merajuk!.. hahaha

rumah kuning said...

ambo darat tak reti make susi.nak buat lagi lah tak reti.hehe

Yellow said...

cik su,
ambo darat jugak, tapi anak sedara awok ngaja make koksey koksey...