Thursday 24 November 2011

nama itu satu doa

Assalamualaikum...


heh? pening kepala pon boleh hupdate 2 kali hari ni? ape ape lah labu... yang penting, aku dah bebas dari cengkaman boss aku yang tak abis2 mintak quantity yang tak masuk akal tuh! bencik tau! <--- eeee yerrrr!!!! gedik!

okay la... tajuk kat atas, nama itu satu doa, betol tak? sebab tu lah kita mase ngandong dulu pening kepala, sampai nak pecah cari nama anak. nak yang terbaik, maksud yang baik, senang dipanggil... moga moga pabila besor nanti 'menjadi' budaknya. tak kurang jugak ade mak apak yang cari nama anak nak glemer...

eh, awak... kita letak nama anak kita si polan bin bolan nak?
kata si laki kepada bini...

hah??? pelik la awak....
bini berkata... ala.. biasalah... bini ni kampung sket katanya..

alah... tak pe... kita kasik nama ni.. sure dalam kelas dia gelemer! macam saya..!!
huh???? laki aku la tuh!!! hahaha


Jadi... anak sulong aku diberi nama Hail Afiq... Hail bermaksud dihormati dalam semua bahasa katanya... hail to Afiq! hahaha gamaknya la.... Afiq pula cerdik pandai... jadi aku pepandai je jadi kamus dewan, menterjemahkan nama anak aku = cerdik pandai yang dihormati... boley gitu? boleh kan ajer!!!


Kisah semalam..
Handphone aku berbunyi.. nombor tak dikenali.. mintak nak ckp ngan laki aku... okay aku tanya sapa, dia ckp kawan dia. pastu dia tanya aku sapa.. aku jawab wife dia. then dia boleh buat buat pelik yang laki aku dah kaween! huh memang aku hangin lah kan? aku terus la terjah.. saper neh??!!! berkali kali.. pastu die boleh gelak, ko!! eeee geram dengor.. aku gertak lagik... pastu dia kata...

wei!!!! aku lah!!!

Aku lah saper??? saper neh???

Aku lah ....! DEEN!!


hahaha aku macam terpinga pinga tau... nak fikir... sape lah DEEN ni... pastu... ahahahaha kakak aku!!! sakai betol la akak aku neh! dah la pakai no baru, buat lawak sampai nak terberanak dah aku rasa...

nama dia bukan DEEN. dan aku pon jarang je panggil dia DEEN (depan mak abah laa..nak mampos kena marah?) kiteorang kecik kecik pon tak boleh panggil aku kau tau... skema! 'bodo' tak leh cakap... abah marah... tapi ni dah besor panjang... teruk ya rabbi mulut sorang sorang... ni kakak aku ni.. memang tarjerit jerit kalau berjumpa.. excited nak mampos... lama tak jumpa la katakan... tapi nama dia jauh menyimpang dari panggilan DEEN tu... nama dia ana kot! hahaha nama pjg takmau la nak tulih sini... jap lagi glemer plak kan??

caner boleh dapat nama DEEN tuh? hmmm tak silap aku mase kecik kecik dulu ade cerita hantu tajuk BLOK 404 kot.. akak aku ni penakut ya rabbi.. (aku pon sama) sambil tengok, sambil baring depan tibi.. selimut bagai sambil tutup mata.. mase tu ade la adegan kat tibi tu dimana hantu pochong tido sebelah kawan si DEEN ni... kawan dia tu bangun nak kebilik air kot.. sambil bangun, dia kata... "DEEN tepi siket DEEN..." kat pochong tu, tanpa sedar tu pochong sbenarnya... sekali pochong tu berpaling.... akak aku tutup la muka dia ngan selimut sambil terjerit jerit. adik aku atun ni suka nyakat... dia pon ulang balik ayat kat tibi tu kat akak aku sambil jalan ke bilik air... "DEEN.. tepi sket DEEN!!" akak aku punya la takut sampai terjerit jerit!! meroyan! hahaha aku tak leh ingat weh nak gelak... punya la takut.. jadi lekat la nama DEEN tu kat dia.. smlm, budak opis aku semua pelik, tanya, sapa tu kak atie? aku pon selamba jawab... Oooo akak!! muka semer pelik! ye la.. akak, tapi nama cam jantan!  bukan nama dia je kiteorg musnahkan nama aku pon dimusnahkan jugak! contoh..





adik aku Atun...jadi..PISIBALIBA SABARLA SABARLA... (hahaha ni pjg tak menahan! tapi panggilan manja, pisy jewww)

Adik aku Mazwan jadi ABODEEBOLDER..(nama manja bodee je)

nama aku? paling glemer! ALLY! hahaha


semua nama ni ade maksud tersendiri sesama kiteorg.... kekadang, aku terpikir, susah payah mak abah aku kasik nama kot.... sesenang dan sewenang je anak anak merosakkan nya!! jadinya takde la doa dlm panggilan panggilan manja tadi...

tapi, dengan panggilan ni kiteorang jadi bertambah erat.. bergurau senda adik beradik... hoi! tapi jgn salah timing panggil akak aku DEEN! silap haribulan kena lempor ngan botol air!!! hahaha

itu panggilan adik beradik aku... korang pulak caner??? mesti panggil abang, along...akak kan??? kan manis macm tu???

aku pon panggil along jugak kat akak aku... tapi depan mak abah la... blakang? sory naik lory... menyakat tu kan agenda utama???!!! hahahaha



1 comment:

Rumah Kuning said...

Wei nenek,
Nape tak update blog?