Wednesday 14 September 2011

Melaung aka Terjerit-jerit

Teringat zaman kecik2 kalau balik kampung, belah mak aku... mesti kena mealung2. Tapi kiteorg tak panggil melaung, we call "melauh"... hahaha...

Kenapa mesti melauh? sebab zaman neolitik, paleolitik kot, tak de alatan komunikasi... aku cakap kat korang, kalau anak muda sekarang hidup dalam zaman tu, kompom mati kutu! tibi itam putih kot itu pon kalau mampu, siap ade langsir.. tak pon tibi tu dok dalam satu kotak yang mana kalau korang nak tengok, kena bukak ibarat bukak tingkap.. Zaman mak aku kecik2, mak aku bangga ade tibi ni weh.. kawan die mane ade, siap die collect duit buat wayang kat umah nenek aku lagik..

Berbalik kepada melauh tadi, kena la melauh, nak turun ke kawasan umah yg terletak kat tanah pamah, dekat sungai...(aku pelik org dulu2 suke ngat buat umah dekat ngan sungai.. pastu banjir, menggelabah kan?) tak sebenarnya ade alasan nya.. dulu mane ade indah the water? mane ade syabass betey? mana ade Jabatan Bekalan Air Pahang? mana? mana? hah kat sini la berfungsinya sungai... sebagai sumber air, mahupon media menghanyutkan sisa kumbahan nenek moyang hatta mak aku mase kecik... hehehehe... korang bayangkan, tengah nyangkung sedap2, angin sepoi dok masuk ikut celah diding daun nipah, ade bunyik ikan kat bawah dgn rakusnya merebut hasil2 kumbahan korang... erk.. aku rase sebab tu org tak makan ikan sungai kot... tapi aku? makan jeww!! isk.. okay2 citer lain pulak dah...

okay... umah bawah tebing kot... kete paking jauh nun atas tebing... lampu takdok nan sebatang... lampu suluh je. itu pon besa lidi.Depan umah nenek aku ade paya, kekadang ade air, kekadang tak de air... jadi tatkala terdengar deruman henjeng kereta, tak pon hon kereta, nenek aku pasti melauh... huuhhhh!!! pastu aku dengar mak atau ayah aku balas... huuuhhhh!!!! giler zaman batu kan??? tapi itulah uniknya... suasana sunyi sepi kot.. tu yang melauh dari atas tebing pon boleh dengar. kalau ade org menyahut, nenek aku akan ajak pakcik aku amik kiteorg kat atas. Sambil bagi info yang paya tu ade air ke tak... kalau ade? meraduk air ler jawabnya!!!! Korang bayangkan? barang byk tak menahan, stok makanan lagik? Tu tak pe, kalau nak terberanak? nak jemput bidan?? bayangkan? bayangkan? korang hidup zaman tu, di Kampung Pasir Sia (skang tak sia2 dah...) Padang Tengku, Kuala Lipis, Pahang... haa..... JADI, bersyukurlah..... dgn ape yg ade... di depan mata....




Jangan jadi macam aku.... melauh panggil en. Apis dari bawah...

Awak!!! campak ubat nyamuk letrik tu ke bawah? sekali ubat die ye? ubat die dlm laci side table sebelah awak!!!


Hah???!!! Ape Awak????


iskkkk.... amik ubat nyamuk!!!!!!


Pastu takde ape2 tindakan diambil oleh message receiver... jadi aku ngan malas, lembab tahap biskut lemau, mendaki 15 anak tangga, utk amik ubat nyamuk.... Pastu aku terpikir, nape aku tak call je laki aku ek? ni nak terpekik pekik habis jiran dengar... (aku tak de jiran kot) Ni nak jugak terpekik2 gaya org zaman batu... Kalah org asli kau!!! isk!! tak ayu langsung!!! 




sebenarnya, yang paling PENTING!!! 




CUBA JGN MALAS WAHAI NENEK KEBAYA!!!! AWAK DAH GEMOK!!! BERSYUKUR LAH TUHAN BAGI AWAK DOK UMAH TU, SO THAT BOLEH TURUN NAIK TANGGA UTK BAKAR KALORI!!!!








Patut lah nenek aku slim weh!!! tak malas mcm aku. buat rumah dekat ngan sungai, supaya banyak berjalan!! Masih bernyawa sampai skang... even dah sgt uzur... tergaris penat jerih die mase hangkut air dari sungai ke rumah kalau bapak aku tak de, masuk utan.... Wan.... semoga Allah merahmati kehidupan wan.... saya sayang wan!!!

ngan cicit



ngan cucu, aka sepupu aku yg tak bersalin2 lagi.. kata dah due...



 

No comments: