Wednesday 3 August 2011

Rendang Mak Aizam (rendang orang Pahang)

Salam... tetiba dapat order dari meja makan umah aku ni hah mase berbuka kelmarin nak makan rendang Pahang. Kalau kat tempat aku, rendang paling glemer seantaro Lipeh( Kuala Lipis) adalah Rendang Jamil. Okay bukan Mat Jamil Sojo ye.. itu bapak sedara aku, org Sabak Bernam... ni Jamil jual rendang, aka mamak Jamil okay...

Rendang die kemain sedap... ramai nak tiru, tapi memang tak dapek nak nolong eh? sebab die memang masak dlm kelambu, tak mau org nengok, takut gulong bisnis... Oh! tidak.. itu tanggapan org ramai saje... sebenarnya rendang ni jarang org nak buat sendiri kecuali mak aku.. sebab prosesnya memakan mase yang amat lama melampaui batasan menunggu...

Jadi dgn perasaan berbaur2 nak marah ade, nak merajuk pon ade, gembira lalala pon ade... saya masak kan rendang ni utk en. peng'order' dengan penuh kasih sayang... maka....



tadaa.... ni gambar diambil selepas makan, bukan tak abis... tapi aku buat byk... boleh makan sahur nanti... :P


Ade orang kata. rendang kalau nak hitam macam ni, letak kicap???? mmm tak pon kot... kalau mak saya masak rendang, tak pernah pulak tengak botol kicap parking dekat2 tempat dia masak, just kita kena masak atau goreng rempah2 die agak lama sampai garing... hah hamik... kau adooo maso nak nuggu? tak pe2 mak saya ade cara... bawang yang biasa korang kisar/blender tuh korang just racik halus je... so tak lah lama benaw bawang tuh nak garing... sebab bawang ni contain air yg sgt banyak kot... pastu kalau diblender, korang tambah lagik air... dah jadi gulai lemak la pulak... jadi kepakaran meracik dgn cepat diperlukan disini sebab bawang yg digunakan utk rendang PAhang teramatlah byk.... "sifir die senang aje... kalau awok nak masok sekilo daging, bawang kena sekilo jugok" mak saya berkata..... erkk??? byk weh nak racik!! mungkin aku kena cipta mesin penracik lepas2 ni... :)


** tapi aku sebagai peng'alter' berjaya telah mengalter konsep lengkuas kena blender tuh kepada diracik jugak.. en. peng'order': awak kasik saya daging ke lengkuas neh??  tukang masak tak de lesen: erk? bukan daging ek... sory2... ok2 kali ni daging... (sambil senduk lagi daging rendang tu ke pinggan die... okay konsep racik bertukar menjadi konsep potong gedabak2... tak de mase nok!!! dah macam daging rupernya...terkena plak laki aku yg makan... hahaha<-----dlm hati, nak jadi isteri solehah tulun ceduk lauk, sekali terceduk lengkuas daaaa....)

2 comments:

Irfa said...

mak ai..
sekilo daging sekilo bawang?
nanges la saya nak racik sebanyak itu :-)

mesti sedap ..

Yellow said...

tak pe Irfa, nanti saya cipta mesin utk racik bawang tuh! :)