Friday 26 August 2011

Al-Fatihah...

Al-Fatihah buat makcik Aty. Dia telah pergi selama-lamanya meninggalkan dunia ini pagi tadi, lebih kurang 7 pagi. Dah lama die menderita kanser rahim, malah dah menjalani pembedahan membuang rahimnya. Tapi kuasa Allah, siapa yang mampu menghalang, dan mungkin ini adalah yang terbaik utk dia...

Masih teringat kelincahan, betapa ramahnya die menegur sapa sesiapa saja. Mengidap kanser rahim selama 7 tahun, tempoh yang lama, tapi masih mampu bertahan sehingglah ke hari ini. Aku terduduk mendengar khabar dari sepupu pagi tadi... terjelepuk... tak sempat jumpa die raya ni... sedih.. macam macam ade... Wahai hati... redhakan la pemergian dia... sesungguhnya penderitaan dia, hanya die yang tahu... kita hanya memandang...

Kanser rahim.... boleh kata peragut nyawa wanita sekarang.. aku rase, tak kira la kat mana2 pon.. Mesia ke, londong ke.. kanser rahim menular macam air banjir... Terkadang, rasa takut, sebab ade aku dengar kanser rahim ni salah satu puncanya dengan mengamalkan pil perancang! Adoi... jgn la cakap macam tu nokkk!!!!! Aku pon makan!

Pastu aku tak puas hati, sekonyong konyong gi klenik, tanya doktor tu macam nak makan orang... Pastu doktor tu pon jawab dlm keadaan yang kepelikan, gamaknya die tertanya dlm hati... nape la pompuan ni tetiba tak sakit tak ape, meroyan jumpa haku??


Doktor, nak tanya la... saya ni makan pil perancang, boleh tak pill perancang cause a canser?


Dey tambii... tak tak.. doktor tu tak cakap macam tu... aku je nambah2... die cakap, puan pil perancang byk kelebihan utk kaum kita, malah ia boleh mencegah kanser....

Hah!!! dengar tuh?? so jgn takut2 kan aku yea??? kang Aisha dapat adik lagik kang!!!  Semua ni datang dari Allah, kalau dah ditakdirkan kita sakit, (tak kira la sakit apa) yang membawa kepada kematian, jgn la bergusar... malah berterima kasih, kerana beruntung, Allah bagi peluang kita utk lebih rapat dengan dia. Sebab lumrah manusia, bila sakit, susah baru teringatkan Dia. Lagipon, kesusahan, sakit, salah satu cara Allah mengampunkan dosa2 kita yang mana dipanggil kifarah... kalau tersalah.. tolong betul kan...


JAdi... sebelom keluar dari bilik doktor, saya telah berbisik ke telinga sang doktor itu,

Doktor, tak de ape nak charge saya kan? masukkan yasmin kat dlm bill saya, insurans laki saya yang bayo!!!! Ala.... nak raya dah ni... boleh saya jimat sket!! (Muahahahaha)


Tak tu imaginasi saja... saya tak kata ape2 kat doktor tuh! saya hanya balik ngan tangan kosong dan tanpa di charge walau sesen pon...


Balik opis, dok depan PC, kira mase nak balik, dalam hati, nak kemas baju raya anak (baru beli semalam.. last minute shopping).. nak buang sampah sarap dlm peti (kahzanah sejarah byk ngat), nak sapu umah (kompom aku tgl gi keja tadi dah jadi puting beliung umah aku), nak bagi makan ikan byk2... pasni derang nak puase seminggu nokk!!!), nak cakap kat pokok2 aku tu hah.. aku nak balik kejap jo... jgn la sedih2... nati aku balik, aku masak paprik, aku petik la kau... nak penuh kan air dlm freezer, hah! jgn lupa tutup plug water dispenser.. kang silap haribulan meletop kau! nak cabut kepala gas, ape lagik ek???


Tapi tapi tapi... balik kampung kali ni... tak berapa nak risau la... sebab dah ade ADT... hehehe mungkin lebih tenang... tapi ketentuan tu di tangan Tuhan... kita hanya berusaha.... At least, penyamun2 tu payah jugak la nak masuk umah ngan adenya alarm yg dok memekik tu nanti!!!


Selamat Hari Raya, Maaf Zahir Batin dari saya sekeluarga!!!!! tak saba nak pakai baju biru ngan tudung pink!! matching tak???? TAAKKKKK!!!!!!!!!!!!!!!!!!! hey! MATCHINGGGGGGGG laaaaaaa!!!!!!! hahahahaha


chow!!

No comments: