Sunday 26 June 2011

Pengat pisang

La ni cuaca tak menentu, nak keluar dating ngan hubby pon malas sebab anak2 super suka mengamuk... so bukak peti tengok ade pisang dah berkupas. MIL bagi weh.. setandan... hamik ko... sampai sebulan makan pisang... Pisang sekarang mahal. Jadi bersyukur dan jgn bazirkan rezeki tuhan ni..

okay, santan ade, gula kabung pon ade.. eh sagu pon ade?? bulih la makan pengat pisang ptg ni...Saya tahu, pengat pisang senang sangat nak buat. Tapi kalau tak tahu buat and tak penah buat, nangis jugak la cari resepi telipon mak, takmo angkat plak tu.. (biasa lah mak aku ni buku resepi bergerak... jadi ade la benda die buat sampai tak angkat tipon tu).

Dapat je bercakap ngan "buku resepi" tadi... terus amik periuk Vision (hadiah dari mak sedara masa kawen yg tak penah pakai.. okay hari ni "die" masuk gelanggang..) letak pisang ngan gula kabung (ikut suka hati) dan sedikit air lalu saya rebus pisang tadi dgn kekuatan api yang amat dasyat!!! ini kes excited tak menahan.. sambil tunggu air gula kering sedikit, saya rendam sagu... dah nampak air dlm periuk tu kering sket, saya masukkan santan, secubit garam, dan sagu... masak sampai gelegak.. angkat dan sejukkan... hidangkan bersama roti ye... :)) habis jugak stok pisang saya.. Burp... Alhamdullilah...

No comments: