Wednesday 4 May 2011

LAgi!!!

Salam...

Lama saya tak update blog ni... rasa sangat2 tak cukup masa... Saya pernah terbaca pasal tak cukup masa ni... kalau la kita ni asyik2 tak cukup masa, means kita kurang mengadap tuhan, dlm erti kata lain, beribadat... Masa kita dah dibahagi cantik oleh yang Maha Esa. Mana mungkin tak cukup? Dia telah menghitungnya terlebih dahulu sebelom kita. Dan tuhan tak menguji seseorang itu lebih dari kemampuan nya...

Ujian... baru2 ni saya diuji lagi.. mungkin bagi sesetengah orang, ujian yang saya hadapi ni bukan lah besar sangat bagi mereka, tapi bagi saya, ianya agak mencabar.... MAid saya lari lagi!!! nah..!! lintang pukang saya dibuatnya... terkejar kesana, terkejar kesini, syukurlah suami saya memahami dan ada jugak menolong saya mengurus kan kerja rumah....Thanks Dear!!!  :))

Terkadang, pelik jugak dengan perangai pembantu rumah zaman sekarang.. Macam2 kelonggaran telah diberi, tapi masih tak berpuas hati... ape yang mereka impikan sebenarnya? Datang ke Malaysia untuk bekerja atau bercinta?? Seperti saya, saya amat jarang menyuruh pembantu saya memasak, mengemas bilik tido (ni tak termasuk dia masuk tido pukul 8 okay).. boleh dikatakan dia hanya duduk dirumah untuk menjaga anak2.. Saya tak pernah bersungut, malah bersyukur kerana dia menjaga anak saya dengan baik ( mungkin la... tak bagi makan pon kite tak tahu kan?) Saya tak boleh bayangkan pukul 6.30 pagi, mengejut anak2 yg sedang nyenyak tidur utk ke taska, berjalan sendiri ke kereta, terhoyong hayang... kesian.. Saya pula, mesti lah kelam kabut dgn bag sekolah, bag persalinan mereka utk seharian mereka di taska, breakfast... haih tak terbayang kekalutan dipagi hari.

Tapi... sekarang saya dimana? Sekarang saya berada di situasi yang saya tak terbayang tadi, dalam keadaan kelam kabut, masih boleh menggoreng jemput pisang utk anak tersayang, menggoreng nasik goreng utk suami tercinta, memberi ikan makan, minum susu utk diri sendiri... hmmm tepuk dada, tanya selera, nak seribu daya, tak nak seribu dalih...!!! cuba bayang kan mak2 kita dulu besar kan kita?? sorang jugak...!!! kan?

Jadi! anda dah decide nak jadi mak utk anak2 yang comel dan sihat, nak jadi wanita bekerjaya yang begaya, nak jdi isteri terbaik buat suami (takmo yang lain dah.. hahahaha), dan menjadi anak yang solehah buat ibu bapa tercinta.... Pilihan ditrangan anda, buat apa nak letakkan anak2 di tempat risiko yang tinggi??? rela anak disuap oleh INDON?? yang mana mereka sendiri tak potong kuku? menghisap rokok? tak solat? Fikirlah yang terbaik buat anak2.. Jadi, dengan semangat berkobar2... saya takmau dah pakai MAID!!! banyak keburukan dari kebaikan... Insyaallah, dengan tulang 4 kerat saya, saya akan berusaha untuk menjaga anak2 saya, sambil memastikan mereka dapat yg terbaik dari saya!!! Mak, mungkin saya tak boleh jadi macam mak. tapi saya akan ikut jejak langkah mak... terima kasih mak... biler saya jadi "mak" baru saya tahu kenapa mak selalu kata " Wah... sedapnya dapat baring" (mase mak nak tido)... its really... "WAH!!!" saya boleh rasakan nya sekarang... I LOVE YOU so much mak!!!

 kejadian ke taska... semua duduk depan, jaga diri masing2 (taska just couple min from my house)



 Saya umpan kanak2 ni dengan benda ni, supaya saya boleh settlekan kerja umah dgn senang hati.. lalalalala...


 Next step!! pergi cari hanger banyak2.. lepas ni tak tak mo lipat dah!! penat!! tengok, aisha pon tahu penat... Penat die cari hanger tau.. nak kaler swit2 katanyer... :P


 Ni kejadian Aisha tersepit di celahan sofa n tilam... tido  kat depan.. sonang bangun buat susu. Jadi ruang atas rumah saya tak bersepah!!! saper nak sewa tingkat atas???


 Tengok??? saper soh berak sampai tembus? tak payah pakai seluar dah... jimat!! hahaha kesian sasa...


 Semua letih... okay la sayang mama, jom kita tidur... esok bangun pagi, kita hadap cabaran duniawi bersama2!!! :))




Semoga Allah memberi "masa" utk saya, memberi kesihatan utk saya menjaga suami dan anak2, memberi hidayah untuk saya yang naif ini... Ya Allah berikan lah kesihatan untuk ibubapa ku semoga aku sempat membalas jasa2 mereka yang sesungguhnya tak terbals olehku, ampunilah dosa2 mereka Ya Allah. Ya Allah, permudahkan lah segala urusan ku dan berikanlah yang terbaik untuk diriku dan keluargaku dan berikanlah kerberkatan didlmnya. Amin...

No comments: