Friday 22 April 2011

YAz = yasmin?

Tidak!!! jawapannya tidak sama sekali.....


Ape bedanya??


Dikeluarkan dari pengeluar yang sama, BAYER tapi tidak isi kandungannya.... kotak juga berlainan, dan pastinya komposisinya berbeda! Saya juga agak keliru pada awalnya. Memandangkan saya pengguna pill ini, jadi ada baiknya saya mengkaji ape kelebihan dan keburukan kedua2 pill ini kepada diri saya...


Selepas melahirkan anak ke 3, saya merancang utk mengambil perancang keluarga. sama ada "mengikat" sementara, suntikan, IUD atau pill? Saya bertandang ke UMRA di Shah Alam. Doktor menyarankan saya mengabil YAz. Memandangkan saya mengidap migrain, YAz adalah yang terbaik. Ape kena mengena dengan migrain? Ya, bila kita mengabil pill hormon, sedikit sebanyak badan kita akan terasa kesannya. Salah satu kesan pengambilan pill hormon, pening kepala..(jadi kalau org dah ade migrain macam saya, tentulan berganda sakitnya). Berbanding Yasmin, YAz kurang siket "kepower-an"nya. Jadi badan saya tak perlu terlalu bergolak dgn hormon yang agak tidak stabil diperingkat awal pengambilan pill ini. jadi, saya tak menghadapi masalah pening kepala. Ramai mama-mama suka makan pill ni.. nak tahu kenapa saya makan?? Salah satu kesan sampingan yang baik, si "pemakan" akan kurus. bagaimana dia bertindak balas dgn badan kita ya? Mungkin link ni  http://www.yaz-hk.com/scripts/pages/en/homepage/index.php boleh membantu kamu kawan2!!!


Bukan ape, semua yang nak makan pill perangcang, persoalan cepu emas yang bermain di benak dieorang mesti.."nati mesti gemok" "ala.... tak put on weight ke"... haa... jgn nak tipu... mesti ade kan?? jadi Yaz adelah yg terbaik... Saya hanya mengabil YAz hanya untuk tempoh 4 bulan, dan berhenti mengabilnya selepas saya period 2 kali dalam sebulan. Ada juga saya bertanya kepada Pharmacist, tapi katanya ia normal utk beberapa bulan diawal pengambilannya. Saya tidak berpuas hati lalu ke klinik utk pengesahan. Doktor di klinik agak pelik. katanya YAz adalah antara yang terbaik... tapi mungkin kamu boleh cuba ini.. sambil menunjukan DIANE 35... saya cuba ambil pill ni selama sebulan dan hasilnya??? berat badan saya bertambah... Jadi saya mengkaji, mengkaji dan mengkaji.... kalau anda mementingkan kecantikan kulit dan tidak berhadapan dgn masalah berat bdn.. ambil la Dine 35... hormon yg terkandung dlm diane ni sesuai utk kulit, kalau yg nak kurus tu, ambil lah Yasmin, hormon dlm pill ini boleh membantu kamu menurukan berat badan kamu... dan kalau tamak jugak macam saya. nak kurus, nak kulit chantek... makan la Yazmin + Vit E (utk kulit) ha... nak lengkap lagi?? ha... sudah2... kerja rumah banyak lagi tak siap...lepas ni la kita cerita ek???

No comments: