Friday 23 November 2012

Berkhatan lagi!!

Hah tak habis2 cerita pasal berkhatan ni kan? Bukan ape wei, mak dia yang terlebih excited.. (sebenarnya cuak)
Akhirnya, anak lelaki aku, kedua2nya selamat dikhatankan pada cuti deepavali hari tu. Mak mertua datang untuk teman kan.. ye la takut aku kan tak de pengalaman nak jaga budak lepas berkhatan ni cam mana… mana la tahu ngeri ke, hape ke…
Masa nak tunggu klinik call suruh datang tu.. punya la lama, bosan okeh nak tunggu.. laki siap boleh keluar bawak budak berdua ni beli shower rose lagi….  Dah balik, tak jugak call…
Akhirnya lepas baju melayu biru tu dah renyuk2..(pakai baju melayu okeh, poyo tak?) baru la klinik call… aku dah mula berdebar dah.. nak pitam pon ade.. pening weh!!
Sampai kat sana, sunyi, tade orang pon.. rupenya dah selesai pon budak tu keluar ikut pintu rahsia, tak bagi Nampak. Doctor panggil masuk… okay, yang kecik dulu.. doctor tu kata… “alaaaa nak masuk sekali…!!!” anak sulong aku jerit, (bagaikan tak sakit berkhatan tu) aku sengeh je… dlm hati.. korang ni tak tahu lagi rase mcm mana.. tu yg berebut nak masuk tu…
Hoih dipendekkan citer, mase tunggu abang, adik dia dengar abang dia selawat kuat2!! Aku dah cuak dah.. takut ariff lari… sekali dia cakap…”hah!! Mama, dengar abang sakit, ayiss nanti tak sakit.. ayiss sunat pakai laser!!!”  dlm hati mak kau ni… “ye la tak sakit… kau tunggu je laaaa….”
Lepas setengah jam kot? Ke tak sampai, Afiq pon keluar, “mama…(dgn air mata tak kering lagi) nak main tablet mama…” what? Dlm hati aku.. boley? Mintak tablet terus? Oh no! policy aku, tablet aku, tak leh main okey, tapi berkhatan punya pasal.. boleh la!
Laki aku ajak aku masuk sekali mase nak kerjakan si ariff. Aku pon masuk, ade tirai supaya ariff tak Nampak. Ariff siap lompat2 kot.. “yeay!! Nak sunat!!” hahahaha sabor je la… dia ingat mcm makan gula2 gamaknya! Takpe.. lepas ni kau tahu la dik…
Doctor tu soh aku borak ngan Ariff… aku dah tak tahu nak borak ape dah.. sebab memula tu Ariff okay je.. dia ikut doctor tu selawat.. pastu slow2 dia ckp.. “cakiiit mama… ouucchhh mama…” rase nak tarik je Ariff mase tu.. tak yah buat la.. kecik lagi.. dlm hati aku.. tapi dah bius pon… jalan je la…
Ariff kuat dr abang dia… abah dia kata… aku siap janji nak beli jam ben 10 yg mana sampai hari ni tak beli2 lagi… muahahahaha…. Bukan ape, ntah berapa kali beli dah… kalau dah sepuluh ringgit, alamatnya tak dan sepuluh minit, dah total lost okeh! Tak sempat claim insuran dah… terus dlm tong sampah!
Menu aku masak utk derang ni dalam pantang, ikan haruan bakar utk hari pertama.. Kompom la bebudak ni tak nak makan okey.. hoih! Mak kau siap beli pemanggang ajaib tau nak bakar ikan ni!!! Sabo je la!!
Hari kedua? Aku buat sup… okay fine… Ariff sampai muntah!!!! Hamik nok!! Huh… aku dah mula fed up! Derang tanak makan lasung.. siap kurus… takkan tak makan kan? last, aku bakar la ikan selar… baru la makan.. dah boring bakar, aku rebus.. sampai hari ke 4, aku tukar ikan tenggiri pulak.. rebus…
Hari ke 5, jeng jeng jeng… aku masak tenggiri swit sour! Hamik nok! Pecah pantang terus! Boring kot bebudak ni.. kesian… aku cuba cuba.. tengok..ermm tak gatal, tak sakit, tak nanah… okay la tu… oh ye, untuk pengetahuan korang, anak aku mandi hari kedua lepas berkhatan. Lepas 24 jam berbalut jahitan tu, laki aku dgn selamber bukak balutan tu… dan mandikan bebudak ni..(sila tutup bahagian sulit anak anda ye) sebenarnya dah boleh kena air lepas 24 jam… pesan doctor tu, but mak dia agak kampung2 siket kan.. takut, org dulu2 lama kot tak kena air… so mandi la budak berdua ni bagai 4 tahun tak kena air… dan dan dan!!! Hari ke 6, mereka sudah mengayuh basikal okey? Gerun aku tengok! Balik kerja tengok, ade dua lembaga sekonyong2 atas basikal depan umah.. dalam hati..”anak aku kah itu????? Omg!!!! Masuk rumah!!!! Korang nak bentan ye?” “bentan tu ape mama?” “bentan tu……ape ye? Haaaa!!!!!!! Korang punya tu berulat2, bernanah… berdarah… tak baik baik… nak???” “bernanah tu ape mama?” hoih!!!!!????? Byk no soklan si budak kecik 4 tahun ni!!!!!
Hmmm bagi aku, budak kecik lagi senang nak jaga kot kalau berkhatan.. sebab depa tak tahu ape.. hehehe pastu sel derang aktif lagi kan, so luka cepat baik… dan yg paling penting, derang ni tak segan silu nak telanjang…(means kalau tak pakai seluar tu, terdedah la luka tu kat udara, so cepat keringnya…) hah? Motif kan? 18sx sgt!!!!!! Hahahaha !! lagi satu! Pesan kawan baik aku, jgn bg kerap ikan haruan… sebab ikan haruan tu mempercepatan kan luka tu sembuh. Means sel dia terlalu aktif.. lalu tumbuh semula kulit yg di buang.. motif? Ko baru buang, pastu tumbuh semula, pastu sunat semula? Omg!! Kalau aku, tak sanggup kot…
Hari ni… hari ke 10.. budak berdua tu makan ikan kembung gulai tempoyak! Habis? Mak dia org Pahang kot? Tempoyak tak leh lepas okeh? Tapi boleh ke? Hahaha dah jadi najis dah pon… baru nak Tanya.. ape punya mak daa….



Arghhhh …. Lega utk satu fasa.. Alhamdullilah!!!

2 comments:

Irfa said...

errr baca pun dah ngeri acaner ni
anak aku plan nak disunatkan cuti ni tp aku tak sampai hati la pulak..huhu
tahun depan la kot

Yellow said...

Iskkkkk kalau ko takut, irfa, ko panggil aku...

**selaku penyelamtat bumi..... boboboi