Tuesday, 1 November 2011

Cerita Orang gaji

"Atie, awak nak tak orang gaji ni... pak ngah boleh ejas sorang.."

"Entah la mak.... rasa macam..."

"Serik dah eh? mak pon rasa serik... asyik dapat yang tak berapa nak kerja... tak pela... keja umah tu slow slow la buat..."

"Ye ah mak.. takmo la... biar je la saya handle sendiri, kalau tak larat ... saya tinggai je... muahahaha..."

"Awok memang suka kain baju bersepah kan???"

"Idok le mak... tak larat!! (kah kah kah..)"






Assalamualaikum... harini pepagi mak dah telipon... rindu leteww!! hahaha.... lama dah tak jenguk diaorang. minggu lepas, cadang nak balik, tup tup... mak mertua buat surprise!!! terjojol mata aku MIL tercegat luar umah pukul 4 pagi ngan murtabak raja sekotak!!! yeay!!! heaven kau... aku makan berdikit dikit jugak walaupon banyak... sebab... SAYANG! kah kah kah... boleh?


Mak tanya nak pakai maid tak? hmm.... aku ni bukan ape... ramai sgt dah aku pakai maid. macam-macam gaya maid dah aku jumpa. yang lawo, tak tak berapa nak lawo. yang tak lawo, berumur tapi rock! macam macam lah!

maid 1 : aku pernah jugak pakai maid yang balik hari. isk... yang ni dahsyat! dah la lawo, rajin nak mampus buat keja... kecik molek orangnya... pandai cakap bahasa kita ni... enteng saja! tapi... die dok ngan laki, balik lambat sket, batang penyapu kasi naik kalu! ade penah satu hari, aku nengok dia ni muram je... pastu aku tengok lengan dia lebam lebam... adeh... dia kata... "kak, saya kena pukul sama abang semlam!" aku tanya la kenapa? "koknya saya pulang lewat, kak bagi duit gaji, saya ke pasar malam, belanja sikit, koknya marah kenapa duit dibelanja, dia mahu semuanya!" base keparat kan? bini keja, kau ngangkang kat umah, cukup bulan, mintak duit... pastu tak kasi, batang penyapu hinggap kat badan... no good no good... sian kat bini kau keja keras, panjat tingkap nak dapat duit tau.... pastu aku berani gi sound laki dia... kalau nak keja pon aku boleh cari kan, tapi jgn la pukul wifey die.. (sebab aku nak si SILA ni keja ngan aku lama. dia tip top la buat keja.. i like!.. oh nama dia SILA... -sila lah naik...hehehe) aku takut gak dia marah-marah.. tapi Alhamdullilah... dia nak keja.. Akhirnya SILA berenti jugak. Alasan? dia selalu sakit. selalu tak datang keja. laki dia selalu tak bagi dia pergi kerja. sebab laki dia dah keja, ade duit. jadi SILA tak perlu kerja keras lagi... pulak... jadah kan? aku la yang silap kasi laki dia kerja... wuuuuu aku sedih la kehilangan orang gaji aku yang ni...


maid 2 : Mak kawan aku yang cari kan. tip top jugak, but umur 40++. Indon ni walaupon dia dah berumur, tapi buat kerja, cargas kalah aku yang umor tak sampai 30 neh! adeh... menangis aku nengok ketangkasan dia buat keja! tapi, hari pertama kerja, mintak pinjam duit sudah! mak meninggal kat kampung. Adeh... aku kalau bab mak meninggal la, ape la... memang lemah semangat, ketar lutut...(bagi la pinjam duit) pastu tak lama kemudian, mak dia pulak meninggal... pastu diikuti nenek dia pulak meninggal. isk.. aku tanya kawan aku.. kawan aku kata, itu la drama pemes pembantu umah zaman lo ni. (teringat pulak aku lagu no bitamin kat wakaf che yeh..kah kah kah lawak and kreatif sungguh ore kelate!) jadah. kesitu pulak kan? dia nak balik, aku kata la... Sayuni, kalau nak balik, boleh, tapi kamu ngak punya permit lagi. Saya belum buatkan kamu permit, kok kamu baru kerja sebulan dengan saya... tak mengapa puan, saya mahu pulang... mahu pulang ya? laki aku hantor nun kedutaan Indonesia kat K.L. muahaha.. gigih laki aku kan? akhirnya? dia selamat sampai ke tanah air... pastu siap kata nak kerja lagi ngan aku. tapi masukkan ongkos ya puan untuk medikal. RM3500... Jadah??? ko ingat aku nak bagi? ape muka aku ade cop duit ade kepak terbang terbang ke kau asyik mintak duit neh..... adehh....


maid 3 : aku dapat atas jasa baik mak mertua aku dan sepupu tersayang. SANI nama diberi. muka, tak la lawo sgt... tapi kurus (ade ke Indon gemuk keja org gaji? no no no...) dia ni lama jugak keja ngan aku.. (lama ke? 6 bulan? eh 5 bulan? ntah.. aku pon tak hingat) dia ni buat kerja okay. pandai memasak. asyik tepung gandum aku habis je dia buat TELINGA GAJAH. aku pon selalu bawak gi opis, buat kudap kudap! hahahaha... tapi bermula huru hara lepas aku bagi dia pulang bermalam (eh macam dok hostel plak kan?) kat rumah ex kakak ipor dia di kilang bawang sungai buloh. aku memula syok la.. selalu aja aku dapat bawang nan free seguni? 2 guni? berguni guni... gemuk makan bawang aku mase tuh! nak dijadikan cerita, dia bercinta pulak ngan budak kilang bawang tuh! adoi la... mcm mcm tau dak? nak cuti kawin la... cuti keguguran la... suami nak datang bertepek kat umah la. nak cuti pujuk sang suami yang merajuk la... fening ! fening dah kepala hotak aku mikir. dan akhir nya, dengan keberatan, aku lepas kan dia. pulangkan kepada suami terchenta tanpa passport! kah kah kah.. dlam baik aku, ade jahat nya! ye la.. aku bayo kot! eh bukan aku... beribai ribai.. ape kau ingat mak mertua aku chop duit??? no good no good... tak nak buat macam tu dah kat orang lain ye SANI?? hidup biar aman sentosa... semoga SANI berjaya dunia dan akhirat!

maid 4 : bibik RINA.. memang celaka. maaf la terkasar sket bahasa... tapi sakit hati... kerja dia? pelakon terhandal di abad ini. dah la rumah kata pergi, kubur kata mari. tapi tudung takmau pakai. MEROKOK! seluar pendek paras betis. gincu merah bak cili masak yang memburuk... aku soh pakai tudung, dia jawab.... "ibuk, aku nya hanya bertudung bila ada temasya..." apekah? temasya? kau ingat temasya muda mudi kew? isk.. aku paling hangin, tak mandi kan budak... salin baju je... (ni afiq si reporter bg tau... boleh harap jugak budak ni...) pastu aku gi kerja, dia gi berborak ngan buruh Indon blakang umah buat renovation umah jiran aku.... pergh.. anak aku si Aisha panjat grill sliding door sampai atas, siap turun semula, dia tak masuk masuk lagi umah... petang kang, dia balik la... tak pon dengar budak budak nangis... baru ade cahaya nur dia nak balik! jadah kan? hangin je aku dengar si RAJA yang buat defect umah sekitar situ report kat aku. pastu dia lari.. dan Alhamdullilah dia tinggal kan anak anak aku. dan aku mase tu ade kat umah, kat atas memnunaikan solat asar. Syukur tak jadi ape ape kat anak anak aku. siap tinggal surat tu! tak paham aku nak bace.. lantak kau la.... eh... tertinggal nak cerita... dia mintak aku beli kan pupur...(bedak muka) aku belikan la bedak mabelin yang murah tu... pastu dia tak nak kau! nak yang kakak ibuk dikuantan tu pakai! hamik kau! dia mintak TIA AMELIA! mampu? orang gaji kau pakai TIA? kah kah kah.. aku pon tak pakai... jadi tak payah la kau ngade ngade mintak yang bukan bukan ye?? eh lagi satu... aku pantang betul org merokok dekat dekat ngan budak kecik? kau hilang akal? dah la merokok dalam bilik ngan si AISHA, tutup pintu... bau kepam, asap tak keluar!!! wei.. kau tu bersama anak kecik aku la wei... isk.... tak paham betol la....



Jadi selepas mempunyai 4 orang gaji dalam tempoh setahun... aku sangat serik. lepas rumah aku kena pecah... aku lagi serik. sebab... aku ni ade gak pandirnya... ade ke aku jawab sms maid aku yang berbunyi...


"salam kak atie, saya ni sani... aku bisa kangan sama budak budak... sapa jaga budak budak sekarang ya?"



aku pon balas...



"semua takde. hantar taska.takde org kat umah" (ko ingat ko dah habis otai la jawab acuh tak acuh tu???)



sekali... selang 2 hari, umah kena pecah! dan tak bersepah langsung! macam pencuri yang masuk tu tahu selok belok umah aku daaa.......


otai kan aku? bagi hint lagi kat pencuri itewww.... aku tak nak la tuduh dia, tapi ade org nampak 2 indon berkeliaran depan umah sehari sebelom kejadian... jadi? sebelom masuk, usha line dulu...! kaedah nya....


okay la... harap harap cerita maid korang tak sama ngan aku... saddish sungguh kisah aku ngan maid... talak onggg lorrrr!!!! :))

bye bye!!!





6 comments:

Fida Ghazi said...

wahhh... beraneka betul cerita pasal maid yeh!

aku nih tewingin gak nak maid.. tapi..laki cakap buleh.. tapi MATE la..bukan MAID...

terus aku checkmate!! tak mintak dah...

*eh paham tak komen aku?

HappyIrfa said...

Ya Allah.dalam gelak2 baca ending nya gitu..adus.sian sama kamu ya.

penah ada 'sedara'duk umah jaga anak aku.2 tahun jugak la.aku peknen no 2 dia nak berenti..aku ok je..

skrg kalau aku malas aku tengok je kain menimbun atas sofa tu

Rumah Kuning said...

saya isi borang jadi maid awk boleh? hehehe apa le merapunya makcik ni....

Yellow said...

fida... mate aku tak mau!!! kah kah kah... komen sebegini, haruslah aku paham dengan lajunya!!!


Irfa, sama... tapi aku kelas sket... tepi tangga... takpon berjujut kt tangga.... kelas kau nenek kebaya...


rumah kuning... tahu la rumah you berkilat!!! tak pe... hehehe

MAZ said...

aku org gaji pertama tu ok sesangat... yg kedua tu hahahahaha.... mmg hampeh tahap gaban... ko bayangkan rumah mama yg sekangkang kera ni, dah 12 org dlm nye tambah dia jd 13 nak disuruh tambahkan lg sorg maid... hahahahaha... dia plk yg pepandai nak suh tambah maid...siap marah anak aku yg nak susu depan mata aku sendiri ckp dia byk kerja lain la klw ada maid lg sorg... hari tu gak mama halau dia klr... ko bayangkan mama halau org... betapa dia dah x tahan dgn maid tu... hahahahaha....

Yellow said...

maz.. umah kau tu tak payah pakai maid la... kalau aku tuh, sambil aku siang kangkung pon aku boleh kemas!!! kah kah kah... bangga kan? bongkak! hahaha.. tak de lah... derang ni makin lama, makin mengada! bukan naik minyak! pecah minyak!