Tuesday 18 October 2011

sakit perut dan umah kecil tepi semak..

Pening kepala, berpusing2 berpinar2, tekak tak boleh nak terima ape2 dah... air masak pon takut nak minum.... kalau minum, kompom tak sempat ke toilet nun jauh saujana mata memandang! Haih... nape buat toliet jauh bebenor.....? Penat tau dak nak g toilet?

Cerita pasal toilet jauh, teringat zaman kecik kecik.. kalau balik kampung, kompom aku tak membuang selama berada di kampung... ha.... boleh tahan kan? tu lah namanya nak seribu daya, tak nak seribu dalih! tak pon, usaha tangga kejayaan! Macam mana aku nak membuang? toiletnya dah la luar umah, jauh pulak tu... ce kabo? Dah la terletak dihujung tanjung, air kena hangkut sendirik okay? kasi masuk baldi, bawak gayung satu! hah perfect! kalau disuruhnya Afiq pergi sorang, memang tak lah!

Tapi aku tegar, sakit perut mcm mana pon, sabar... tak nak pergi.. walaupun siang2 hari... penakut... ye lah... koknya tengah melepas ade bunyi "benda" gesel2 kat dinding zink rumah kecik tuh! tu pon dah tukar zink tau... dulu ayah aku kata, guni beras jew!! huhuhu.... korang tahu ape "benda" tu? ha.... Ba alif ba ya... tau dak??? memang menggerunkan! tobat gerun!

Satu hari, aku sakit perut makan nasik kenduri orang kahwin... tak tahan sgt dah. Cakap la kat abah aku, yang aku ni sakit perut... ayah aku selamba je... hah tandas kat blakang tuh.. moh bawak cebok, biar abah angkat air... hah???? tak nak!!!! (mengada tak?) menangis... pastu atuk aku kesian, hulur cangkul kat ayah aku... Gi cangkul depan umoh.. dekat pokok kelapa tuh.. kesian ke anok nok uk ukk!!  hahaha sayang atuk aku kat aku kan? Ayah aku gali la... hahaha... memang tak la aku nak nyangkung kat situ.. rumput, belalang, semua nengok! malu wey!!!... last2 tarik tangan ayah aku... sambil menangis hentak2 kaki... Jom la abah... pegi tandas blakang.. tapi jangan tutup pintu... Boleh??? hahaha abah redha je... nak cepuk, atuk aku dok kerling dari tadi... hew hew hew...

Maka lepas kejadian menyangkul didepan umah, atuk (yang mana aku panggil aki) terus buat tandas dekat sikit dengan umah... sebelah umah je lebih kukuh, selesa, ade air... even mase tu orang setempat tak pakai pon bekalan air... masih pakai air telaga! Bab air telaga ni pulak.... rajin bebenor pulak aku adik beradik mandi.... sikit sikit nak mandi... sikit2 melekit la.. gatal la... mana tak nya... jakun! air telaga sejuk dan menyaman kan oooo!!! mandi tak hingat! berjam2!!

Aku pelik napa aki tak buat tandas dlm umah je.. satu, umah tu tinggi... rumah lama.... bukan mcm sekarang... haih.. caner nak buat saliran tu anak oii!!! pastu, org dulu2 memang tak suka tandas dalam umah, kotor katanya, berbau dan tak baik utk kesihatan!! haa... patut la kita sekarang selalu sakit... ye dak??? <----- memandai je buat kesimpulan..

Tapi.. pernah je aku disebat oleh abah sebab memilih tandas utk melepas!.. berbirat kau! seminggu tak melepas.. perot dah buncit, muka dah lebam! masih tak nak ukk ukk jugak! memilih... walaupon sampai sekarang... kalau perjalanan jauh... ku sanggup tunggu sampai ke destinasi baru melangsaikan hajat! kalau tak, maap! tumpang lalu je... memang tak terkeluar!!! hahahaha... nak buat caner??? dari kecik dah mcm ni... redha je la... kan Apis??

No comments: