Friday 24 June 2011

Pedas...

Salam...

Korang suka makan pedas tak? Kalau tanya akaq la kan... memang peberet... Pulak tu baru2 ni terbace plak info pasal kebaikan makan makanan pedas ni...

Kalau citer pasal pedas 1st thing pop up kat mind kite, mesti cili kan? sebenornya... tak mantop gulai lomak kite kalau tak de serai... sebab serai pon ade unsur2 pedas gak... menaikan atau membangkitkan rasa.. Lada hitam... sapa kata tak pedas? ce tumbuk lada hitam... lumur kat tangan sat... tak ke pijor tangan tuh!! tak pedas? banyak la lagi unsur2 lain yang boleh mendatangkan rase pedas kat makanan kite ni nak oiii...

Saya pon penah dengar makcik ni ckp... "Alah... si polan tuh.. mane nak cepat baik luka operatenye.. tak makan pedas lasong" <---- sila bace dalam dialek pahang. Aik gitu pulak.. tak tahu la betul ke idak.. mungkin dongeng je kot... tapi info yang baru saya bace tadi betol2 membuatkan saya berbangga sebagai penchenta makanan pedas berapi... mana tak nya.. kiteorang adik beradik makan cili burung tu ala2 ulam je... ala2 cheese tabur kat pizza hut jew... awww!! swit gitew...

okay2 jgn buang mase.. tadi saya baca yang pedas ni boleh menguruskan badan!! hah amik ko... nak kurus? cepat g kutip cabai kt depan umah tuh.. info tu jugak ckp, dengan makan makanan pedas, anda makan dengan banyak...(alamak.. tadi kata utk kurus kan? ni pehal ni..) maksudnya lagi banyak anda makan, lagi tinggi tahap metabolisme anda.. ha.. sebab itu la gamaknya .. lepas makan pedas... terus ke tandas.. utk melepas..... uhhh lega!!! dan berkatalah makcik atie: tinggi metabolisme ko nokk!!! lepas makan je terus uu uk!!

Okay.. dengan makan pedas ni jugak.. kamu memaksa jantung kamu bekerja dgn lebih gigih lagi... mengepam darah keseluruh badan, berpeluh2 kau.. makan pedas.. tak de ekon... fuhhh!!! lagi pon kan.. capsicum ada agen yang boleh me"nyah" kolestrol jahat tau...

Boleh mengcegah cancer... ini, saya tak pasti... tapi kunyit memang banyak khasiatnya... mungkin mencegah cancer ni kebaikan daraipada kunyit... sebab kunyit pon tergolong sumber alam yg pedas...

Menurunkan tekanan darah. Vitamin A dan C mampu menguatkan dinding otot jantung, sementara panas dari lada meningkatkan aliran darah ke seluruh tubuh. Kombinasi ini boleh menghasilkan sistem kardiovaskuler yang lebih kuat... :))

Makanan pedas meningkatkan produksi hormon yang memberikan rasa menyenangkan, seperti serotonin. Hasilnya, makanan ini membantu mengusir depresi dan stress.... ini memang saya sokong 100%!!! sebab lepas makan pedas, sorok2 dari husband tersayang.. rasa lega... nyaman... aaaaa.....

betoi ke tidak info ni tak tahu la. tapi yang penting... saya suka info ni.. sebab saya penggemar makanan pedas!! Tapi awas ye korang2... jgn la terlebih pedas... karang masuk ward pulak!!! buasir katanya... :P

Yang baik itu datang dari Allah, dan yang tak best tu datangnya dari saya!!! sekian....:))





No comments: