Monday 30 May 2011

Nak kurus???

Hot! Hot! HOt!! betul betul hot...

"Isskk... gemok la.... tak larat nak bawak badan... baju pon semua tak muat..." alahai... ayat ni dah bosan didengar oleh en. suami. Setahun lepas, masa saya mengandungkan anak perempuan saya Aisha, saya tak lah gemok mana... tak berapa lalu nak makan, banyak benda taknak makan, morning sickness yang sangat lama (sampai buat orang meluat nak layan kot) dan yang penting... mase tu sangat la susah hati...  sobs.. :(
Biasanya berat badan saya sgtlah berat time ngandung... Biler kawan2 jumpa time ni... sure tanya, "Eh kembar ek?" "Besar nya ko... mesti kembo!!" dalam hati mase tu... tuhan je tahu... "aku cepuk muka sorang2 baru tahu... eh ekau tak tahu pompuan ngandong hot tempered? kang tak pasal2 naik penampo atas muka.... Badan sendiri yang besar, nak salahkan orang... Kawan2 tu tadi nak tegor je kan? amik hati plak... Bukan nak amik yang positive!!! cewah2 dah lepas boleh la cakap... been there done that!!! betol tak...

Okay tak pe, ni nak citer saya punyer case diet... Sebelom2 ni saya punyer la telan pill la (pill sebeban tau dak?), tak makan la... puasa sunat la... (okay berbuka melantak sampai nak pecah perut, sampai merayap g sembahyang maghrib) tapi tak pernah turun seperti yang saya kehendaki... Dah nasib.... tu ah... tapi akhirnya saya terpanggil untuk membeli sekeping coupon oleh rakan baik saya... Thanks to Siti Farhanah... hehehe die iya iya je ngajak beli coupon tuh... Sebenarnya dah lama beli, dan dah expired dah pon... tapi kalau dah rezeki tu kan, tak ke mana... Pihak berkenaan menghubungi saya untuk lanjutkan tempoh coupon tu walaupon dah expired. Alhamdullilah.. saya luangkan masa pergi ke cawangan yang paling berdekatan dengan rumah saya... Selepas diaorang menganalisa tubuh badan saya.. hmmmm consultant tu pon bagitahu la ape treatment yang saya kena amik... dan die tak paksa apa2.. (waaa bagus sgt tau... amoi tu pon lawa wa cakap lu!!!) Biasa nya tempat2 macam ni.. memang kerja diaorang memaksa je tahu nya.... Saya berfikir agak panjang kot.. hampir separuh bulan.. dan saya mengambil keputusan untuk cuba trial pack mereka... They ask me to diet weh!!! benda yang agak sukar ku lakukan... tapi ko nak ke tanak kurus ni Atie weyyy???!! nak seribu daya, takmo seribu la dalihnya... jadi pada 20 march 2011, saya telah mengamalkan Green Protien + Fruit Detox Diet yang disarankan...

Woh sgt sengsara kawan2... tapi hasilnya? im lost 4kg in 1 week!! Amazing dan yang paling penting saya tak rasa penat walau sedikitpun!! cuba lah!!!

GREEN PROTEIN DIET (1st day to 17th day)

Breakfast ------> hard boiled egg + Lettuce, cucumber, tomatoes + squeezed lime juice + papaya/ Apple/ Pineapple/ Starfruit/ Sunmelon

Tea Break ------> 1 serving of fruit + cup low calorie beverage
Lunch ------> 2 cup of vegetables + skinless chicken/ roasted chicken/ fish (size of 2 match box)

Tea break ------> 1 serving of fruit + cup low calorie beverage

Dinner ------> 1 cup of nutri organic calcium drink + vegetable soup + chicken/ tofu/ fish (size of 2 match box)
The most important food you have to avoid are, cake??? (nyum2...), bread, rice, noodle, pasta (no cabonara after this!!!), potato, kuih muih, porridge, roti canai, tosai capati...

Important tips...:

Meal time - eat on fixed schedule... dont skip ur meal!!! grrrrr nak kena marah neh!!!
Quantity - TAke the correct amount & choose suitable food during feast or festival... (tak mkn nasik, tapi lauk sayo lemak la.. kurma daging la... semangkuk tambah plak tuh!!) haih... fail lagik...
Water - 3 litre at least... drink 250ml every hour... ha... yg ni saya boleh buat ngan jayanya.. even more than that.... perot byk ruang.. utk mengisi kekosongan la katakan...:))
Exercise - at least 30 min..brisk walking, tak yah jog2 pon...cycling, swimming, skipping... WINDOW SHOPING.... waaa luas bukak mata tengok ayat last ni...
and... avoid high calorie fruit.. ie durian (waaa :( ini tak boleh jadi!!!), mata kucing, banana, cempedak, mango....
hah amik ko... ko ingat makan buah, ko nak makan buah best2??? jangan harap... tu yang aku kata sengsara tadik!!!!


amacam??? DEAL?? ngeh ngeh ngeh.....

No comments: