Friday 27 May 2011

MEE KAMPUNG PEK

On the way to Kota Bharu mesti nampak kedai "Mee Kampung Pek" ni tepi jalan.. kat area Machang kot... Teringin jugak nak rase, tapi selalu nyer kami melintasi kawasan ni pukul 4 pagi, subuh, takpon tgh2 mlm buta... so harapan tinggal harapan... But one fine day, kiteorg buang tebiat, bertolak awal pagi (biasa tengah malam) dari Puchong untuk pulang ke kampung halaman... 

Tetiba... tadinya mengantuk tahap dewa, saya dengan rakusnya terjerit... "Ha!!! Mee Kampung Pek bukak la awak!!!" saya macam excited giler woh nak makan kan? padahal dah makan nasik segala kat hentian Benta tadik. But hubby pon macam "eh jom try nak?" apo laie... hubby plak dgn rakusnya tanpa memberi signal nak benti memulas stereng ke halaman kedai tepi jalan tu (is actually rumah die dulu2 kot dah convert jd kodai dah!!) kami pon order mee rebus... wow... memang superb... rase die memang lite je... serious... kalau makan dgn lahap sampai tercekik pon boleh cover line lagik... Afiq my eldest sampai order lagik tuh... suke betol die mee, mama ngan abah.. sabo ye... 

Sangat tak puas rasanya nak makan, sebab rushing, MIL asyik kol, "Tak sampai lagik ke? Dok Manow dowh?" hehehe amik berat kan??? mane tak nyer org lain kelik kelate.net 8 jam je...kiteorang 12jam pong tak sampai2.... ngeee tu yg gabra org kampung yg menunggu tu...!!!

Jadi last week saya buat la mee ni... last week ke? rasenye lama dah... baru nak update.. klik sane klik sini, macam remeh je... jadi saya buat version lidah saya je...
.
.
.
.

Tadaaaa!!!! ni lah die... okay la.. puas hati... makan boleh tambah2 lagik.. the receipe is slightly like this....:


2 ulas bawang putih gemok2 (diketuk)
sedikit udang
isi ayam (kalau ade tulang sedap, lebih manis, but anak aku nak makan, leceh ah)
sutun sket
sawi
kobis
cili masak
tomato bijik (belah 6)
sos tomato
sos cili
sos tiram sket
garam, gula secukup rasa

cara2nya: Hangpa tumis je bawang putih tu ngan minyak sampei naik bau... tapi saya upgrade siket la... saya goreng sekali ngan hirisan bawang besar... kasi manis sket... then tuang air (depends nak kuah byk mana) masak till menggelegak... masukkan segala seafood or ayam tadik. jgn masak lama ngat sotong tu, nanti liat, overcook, tak sedap... masuk semua garam seangkatannya. Oh yea jgn lupa letak segala macam sos tu tadik... masukkan sos tomato byk siket...  psssttt!!! saya ade curik2 letak kiub ayam knorr...kah kah kah... hubby kalau tahu neh, kompom marah... then dah okay rase die, baru pecah kan telur (masa ni pastikan api besar tau.. sebab nak kasi telur tu sekata pecah dlm kuah) eh biler pulak muncul telur ni? tadik dlm bahan2nya tak de plak kan?

okay2 boleh makan..
Afiq: mama masak ape?
mama: mee kampung pek
afiq: wa... sedapnya mama!!!

makan kami dgn lahap nya... sampai kuali pon hangkut ke depan...

petang nyer...

afiq: mama, nak makan mee kampung pek?
mama: mane ade fiq, kan jauh... okay mama dah lupa tadik buat mee kampung pek.. (tapi perlu ke afiq panggil mee kg pek? tu yg buat saya tak ingat tu!)


sebenarnye ade lagik.... then kami melantak sekali lagi.. dan lagi....
moral: sehari suntuk makan mee kampung pek!!! tak yah balik KB wohh!!!! :P





No comments: